EF anketa

Emil Filla, Čtenář Dostojevského, 1907.

Nová anketa!
Je zde jediná otázka: usnul nudou nebo propadnul pocitům úzkosti?

8 komentářů:

macaska řekl(a)...

Jen aby v tom nebyl Dostojevskij docela nevinně. Já myslím, že toho v kabátě porazil výhled z okna. Nebo je to oko? Okno do duše? Ale fuj! Jak rádi interpretujeme, zvlášť, když je na obraze tak málo objektů. A pokud je to podle expresionismu všechno zvrácené a modrá je vlastně stín, znamená to, že týden neholený (a nekrmený) mladík je brunet, má kruhy pod očima a černý kabát, je noc, temná noc, možná za svitu luny někde nad komínem (ale ten je stejně k ničemu, protože poslední peníze dal student, jistě student, za knihu a na uhlí(k) ani na rohlík už nezbylo). Ale schválně si to uhlí nekoupil, ani kdyby na to měl, tak si je nekoupí, musí přece jako Raskolnikov nejlépe hladem zešílet, má přece svou hrdost, nikoli svou peněženku (viz krvavá stěna a stopy krve – zaschlé - už hnědé - na podlaze) – ten pokoj, taky okno do duše, a zase fuj!, pomyslí si krtek, co nahlíží do domu zvenčí. Protože je tma, krtka nevidíme, ale on vidí trosku uvnitř, vnitřní trosku. My víme, jakou má barvu (pan krtek). Kápni božskou (nebo bylinnou hořkou), ťuká krtek na okno, na co si hraješ?? Aljoša to nebude, to byl světec, tenhle se sice zaklíná Kristem, ale má ho zde jen do kompozice, aby si nezadal s mým krtičákem tady na zahrádce, a jak je venku krásně, pomyslí si krtek, hvězdnatá obloha, měsíc za komínem, ani postel ten člověk nemá, zviřátko stoupá na špičky a rozhlíží se svým bystrozrakem po pusté místnosti, kdo dá za železnou postel víc než za rozvrzané ale čalouněné křeslo z první půlky 19. století, musí být poměrů-neznalý idiot. Že by Smerďakov – herec a epileptik v jednom, četbou si vyvolá záchvat a pak spadne do sklepa, no jo, ale tahle špeluňka ani sklep nemá, včera jsem to přece podrýval, ten baráček nemá ani základy, je celej z papíru?, ne z plátna, no fuj, jak se mi to tady patle po kožíšku, kristepane, to páchne jak psí kšíry. Kam jsem se to zase dostal?? To snad není možný, no to se mi snad jenom zdá…

juanlem řekl(a)...

Pekny. Neslo by napsat jenom a nebo b? co? :)

macaska řekl(a)...

Ne-e, nešlo... :)
toto byla varianta c)

Anonymní řekl(a)...

Já mám taky c)umřel. Dyť úplně stratil barvu a je studenej.

Anonymní řekl(a)...

Neumřel. Akorát se k smrti nudí. Já jsem optimista.

Anonymní řekl(a)...

...a není ten pán na obraze sám Fedor Michailovič? Vysvětlovalo by to mnohé? Nevysvětlilo by to vůbec nic? Co to tady vlastně píšu? A proč?

Anonymní řekl(a)...

Směje se pod vousy (čte-li ZaT).

Dává si oraz (čte-li Bry Kara)

Dojetím frká (čte-li Bílé N.)

Spí (čte-li Debílka)

Prožívá úzkost (čte-li UaP)

Prostě čtenář nečtoucí dělající něco jiného.

Anonymní řekl(a)...

Myslím, že usnul vyčerpáním protože knihu přečetl na jeden zátah a několik dní nespal