Kamení

Kameny jsou tam, kde mají být, díky D. Myslím, že ze mě ještě bude zapálený mineralog.

O víkendu jsem byl v kině na posledním filmu Tima Burtona Sweeney Todd. Upozorňuji na to, že tento film je tu přístupný až od 18 let. To mě ovšem už delší dobu nemůže zastavit. Recenze na film byly dobré, těšil jsem se. A nebyl jsem zklamán, byl jsem vyděšen. Johny Depp podřezává krky do rytmu písní s citlivými melodiemi až dojemně. Morbidní humor doslova-a-dopísmene. Nic pro citlivé duše. Varuji!

Tim Burton má rád temnou gotickou atmosféru. Tady ovšem vidím jasný rozpor. Celé hnutí gotik (gothik e.p.) je založeno na nepochopení nebo snad neznalosti. Měli by se nazývat spíše románští nebo románské hnutí. Proč?

Pokud se dobře pamatuji, a ano, pamatuji se velmi dobře, opat Suger, jehož je možné považovat za první významnou postavu a „tvůrce konceptu“ architektonické gotiky, se ve svých spisech vyjadřuje jednoznačně pro světlo, ne temnotu. Právě on píše o prolamování zdí vysokými okny, aby boží světlo bylo vpuštěno do chrámu. (Samozřejmě, že by to nebylo možné bez předchozí technické znalosti stavitelů). Nicméně, o co jde/the point is (e.p.), že si neumím představit tohoto velkého gotika (muže gotiky, či jak ho nazvat) s vlasy obarvenými načerno, černě nalakovanými nehty a smrtelně bílou kůží, jak bloudí opatstvím zásadně v noci.

Žádné komentáře: