Kapličky, Plčník, T-GuMa

Když se stavěl za první republiky v Praze Plečnikův kostel Nejsvětějšího Srdce Páně, byl odmítán podobně jako současná Kaplického knihovna. Jak reagoval tehdejší prezident?


Vlastnoruční dopis presidenta
Republiky prof. J. Plečnikovi,
Ljubljana, technika

Pane Profesore Plečniku,
chci Vám dnes povědět několik slov o své návštěvě Vašeho Vinohrad. kostela.

Otázka a problémy kostela poutají mě dávno: jak má kostel svou formou a vnitřním uspořádáním vyjádřit hlavní ideu náboženskou? Dnes, za daných poměrů, nebudeme uvažovat abstraktně a všeobecně, nýbrž in concreto o idei různých církví a vyznání. V naší republice máme dvě hlavní církve, katolickou a protestantskou. Katolicism je podstatně mystický a mysteriózní, sakramentální, proto obřad, zejména mše, vyžaduje především oltář. Kázání je podřízené. Proto umístění kazatelny je těžký úkol, obzvláště v chrámech gotických, ale i románských. Protestanté kladou důraz na kázání, opět mají problém, jak a kde umístit kazatelnu; protože většinou přejali chrámy katolické, svého úkolu valně neřešili; i nové chrámy řídily se starým, převzatým vzorem.

Já křesťanství pojímám podle Ježíše, a proto bych chrámem napodobil kázání na Hoře: v prostorné /negotické/ místnosti by vyvýšené poněkud podium bylo Horou a kazatel by z něho kázal. A musil by odevšad být viděn a slyšen; tedy, kazatelna ne někde na sloupě, ne blízko zdi, nýbrž tak, aby kázající ode všech byl viděn a slyšen.

Váš kostel je prostorný, volný; to se mi líbí; jen nerozumím, proč máte kazatelny dvě, jak mně to řekl duchovní. Pamatoval jste na poměr kazatelny a oltáře? Jistě, třeba bez dlouhé úvahy.

Mluvím jen o chrámu uvnitř; vnějšek je odhodlaný, zajímavý pokus.

Ještě bych dodal, že mám radši stavby románské; kopule se přičleňuje k nebi, tj. k obloze, jak ji vidíme. Gotika — /stavebně, ne sochy/ — je mně výrazem scholastiky středověké, tísní mě, necítím se v ní dobře. Možná je to nálada osobní, do jisté míry neoprávněná, alespoň vyrozumovaná přemýšlením o analogii stavby ke scholastice.

Rozumí se, že nechci problém vyčerpat; je ještě mnoho otázek /v katol. chrámech oltářů více, jak je uspořádat atd./, zejména výzdoby — o tom všem dalo by se dlouho mluvit. Ostatně je již literatura o těchto věcech.

Mějte se dobře, buďte a zůstávejte zdráv.

Oddaný Vám

T. G. Masaryk

Vypraveno 23/I 32 z Lán.


1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Správně, kdo nerozumí, ten zeptá se kompetentní osoby, tedy architekta, a nepřivazuje se třeba i s koněm ke kostelu: Probůh, proč tam jsou ty dvě kazatelny?

Předkové si počínali moudře i své nevědomosti.