Vlastnoruční dopis presidenta
Republiky prof. J. Plečnikovi,
Ljubljana, technika
Pane Profesore Plečniku,
chci Vám dnes povědět několik slov o své návštěvě Vašeho Vinohrad. kostela.
Otázka a problémy kostela poutají mě dávno: jak má kostel svou formou a vnitřním uspořádáním vyjádřit hlavní ideu náboženskou? Dnes, za daných poměrů, nebudeme uvažovat abstraktně a všeobecně, nýbrž in concreto o idei různých církví a vyznání. V naší republice máme dvě hlavní církve, katolickou a protestantskou. Katolicism je podstatně mystický a mysteriózní, sakramentální, proto obřad, zejména mše, vyžaduje především oltář. Kázání je podřízené. Proto umístění kazatelny je těžký úkol, obzvláště v chrámech gotických, ale i románských. Protestanté kladou důraz na kázání, opět mají problém, jak a kde umístit kazatelnu; protože většinou přejali chrámy katolické, svého úkolu valně neřešili; i nové chrámy řídily se starým, převzatým vzorem.
Já křesťanství pojímám podle Ježíše, a proto bych chrámem napodobil kázání na Hoře: v prostorné /negotické/ místnosti by vyvýšené poněkud podium bylo Horou a kazatel by z něho kázal. A musil by odevšad být viděn a slyšen; tedy, kazatelna ne někde na sloupě, ne blízko zdi, nýbrž tak, aby kázající ode všech byl viděn a slyšen.
Váš kostel je prostorný, volný; to se mi líbí; jen nerozumím, proč máte kazatelny dvě, jak mně to řekl duchovní. Pamatoval jste na poměr kazatelny a oltáře? Jistě, třeba bez dlouhé úvahy.
Mluvím jen o chrámu uvnitř; vnějšek je odhodlaný, zajímavý pokus.
Ještě bych dodal, že mám radši stavby románské; kopule se přičleňuje k nebi, tj. k obloze, jak ji vidíme. Gotika — /stavebně, ne sochy/ — je mně výrazem scholastiky středověké, tísní mě, necítím se v ní dobře. Možná je to nálada osobní, do jisté míry neoprávněná, alespoň vyrozumovaná přemýšlením o analogii stavby ke scholastice.
Rozumí se, že nechci problém vyčerpat; je ještě mnoho otázek /v katol. chrámech oltářů více, jak je uspořádat atd./, zejména výzdoby — o tom všem dalo by se dlouho mluvit. Ostatně je již literatura o těchto věcech.
Mějte se dobře, buďte a zůstávejte zdráv.
Oddaný Vám
T. G. Masaryk
Vypraveno 23/I 32 z Lán.
1 komentář:
Správně, kdo nerozumí, ten zeptá se kompetentní osoby, tedy architekta, a nepřivazuje se třeba i s koněm ke kostelu: Probůh, proč tam jsou ty dvě kazatelny?
Předkové si počínali moudře i své nevědomosti.
Okomentovat